Julia Meester, adviseur werving en selectie
Mirjam Buisman, adviseur werving en selectie
Patrick Crielaers, praktijkadviseur
Jacqueline Blom, adviseur werving en selectie
Marlies van der Vooren, directeur Dental Care Professionals
Nicole Roskamp, HR adviseur
Viviana Poort, adviseur werving en selectie
Katja Siegers, HR-adviseur
Laura van der Laan, adviseur werving en selectie
Rosanne Brakelé, adviseur werving en selectie

Onboarding in de tandartspraktijk

Heeft u de term onboarding al eens voorbij horen komen? En weet u dan ook wat het inhoudt, of denkt u bij deze term weemoedig terug aan de laatste keer dat u ging vliegen?

Met onboarding wordt de integratie van nieuwe medewerkers in de organisatie bedoeld. Een goede onboarding zorgt voor medewerkers met een hoog betrokkenheidsgevoel, medewerkers die blijven. Andersom gezegd: een slechte onboarding zorgt voor medewerkers die vertrekken! Iets waar u vast niet op zit te wachten nadat het u gelukt is in deze krappe arbeidsmarkt een medewerker te contracteren. Belangrijk dus om na te denken over goede onboarding van uw nieuwe medewerkers.

Een gedeelte van onboarding is heel praktisch en voornamelijk gericht op het zo snel mogelijk inwerken van de medewerker:

  • zorg dat alles geregeld is om de nieuwe medewerker op de eerste dag van start te kunnen laten gaan (inlogcodes, werkkleding, werkmaterialen, sleutels, etc.);
  • stel de medewerker op de hoogte van de huisregels;
  • werk de medewerker goed in op alle voorkomende taken en werkzaamheden;
  • check regelmatig of de medewerker vragen heeft of tegen zaken aanloopt.

Een ander gedeelte van onboarding is gericht op het creëren van betrokkenheid van de nieuwe medewerker. Hoe welkom en gewaardeerd voelt de nieuwe medewerker zich? In hoeverre voelt de medewerker zich onderdeel van de organisatie? En hoe trots is de medewerker om bij de organisatie te horen? Des te groter het betrokkenheidsgevoel, des te waarschijnlijker het is dat de nieuwe medewerker lang zal blijven.

Bij diverse grote organisaties wordt hiervoor tegenwoordig van alles uit de kast getrokken: onboarding classes, speurtochten, lunches met het MT en dagjes uit, je kunt het zo gek niet bedenken. Voor de meeste tandartspraktijken is dit natuurlijk niet te doen. Grote geruststelling: dat hoeft ook helemaal niet! Relatief kleine organisaties hebben namelijk een groot voordeel: het is gemakkelijker (persoonlijke) aandacht te geven. Niks gaat boven een klein presentje of bosje bloemen op de eerste werkdag, een lunch met de praktijkeigenaar waarbij de praktijkeigenaar trots over (de geschiedenis van) de praktijk vertelt en een gedegen voorstelrondje zodat de nieuwe medewerker de collega's goed kan leren kennen.

Wilt u nieuwe medewerkers graag nog lang met u mee laten vliegen? Zorg dan voor goede onboarding. Dental Care Professionals ondersteunt u graag bij het opstellen van een gedegen onboardingsprogramma, aangepast op de cultuur en werkwijze van uw praktijk.

Auteur Katja Siegers | HR-adviseur
Publicatiedatum 13-5-2019 0:00
Contact
Herenstraat 43
1404 HC Bussum
Telefoon:    035 6959501
Email:          info@dentalcareprofessionals.nl

Volg ons

© Copyright 2019 Dental Care Professionals Contactgegevens
OTYS Recruiting Technology
Snel zoeken