Julia Meester, adviseur werving en selectie
Mirjam Buisman, adviseur werving en selectie
Patrick Crielaers, praktijkadviseur
Jacqueline Blom, adviseur werving en selectie
Marlies van der Vooren, directeur Dental Care Professionals
Nicole Roskamp, HR adviseur
Viviana Poort, adviseur werving en selectie
Katja Siegers, HR-adviseur
Laura van der Laan, adviseur werving en selectie
Rosanne Brakelé, adviseur werving en selectie

Employer Branding: 5 praktische tips

Waarin onderscheidt uw praktijk zich ten opzichte van de rest? Wat maakt dat een potentiële medewerker bij uw praktijk wil werken? Met u als leidinggevende? Employer Branding is het aantrekken van personeel door ervoor te zorgen dat uw praktijk als een aantrekkelijke werkplek overkomt, wat neerkomt op het neerzetten van een bepaald imago. In deze blog krijgt u vijf tips om Employer Branding op een praktische en effectieve manier in te zetten voor uw praktijk.

1. Net even wat anders
Wat maakt uw praktijk net even anders om voor te werken dan de rest? En waarom zijn de huidige medewerkers trots om in uw praktijk te werken? Dit kan zitten in hele kleine dingen: een praktijkmanager die altijd wel ergens op de achtergrond fluitend te horen is, een team dat elk jaar meedoet met de karaokeavond in het dorp, of de rustige groene of juist bruisende stadse omgeving waarin de praktijk zich bevindt. Vraag eens aan uw medewerkers waarom zij graag in uw praktijk werken. De antwoorden die u krijgt zeggen wat over de identiteit van de praktijk. Ze geven een goed inzicht in de 'unique selling points'. Deze kunt u uitdragen in de vacatureteksten, social media uitingen en in de beschrijving van de praktijk op de website.

2. Wie zoekt u écht?
Natuurlijk weet u in de basis welke competenties iemand in huis moet hebben voor een bepaalde functie. Maar wie zoekt u nou echt? Hoe ziet uw ideale medewerker er uit? Heeft u al zo'n ideale medewerker in de praktijk rondlopen? Vraag deze medewerker om kritisch naar de vacaturetekst te kijken en aan te geven wat juist wel en wat juist niet aanspreekt. Op deze manier krijgt u een tekst in een stijl die misschien niet direct u, maar wel uw ideale toekomstige medewerker aanspreekt.

3. Schreeuw het van de daken
Als u weet wat u uit wil dragen en wie u precies zoekt, wordt het tijd om te bedenken hoe u dit 'van de daken gaat schreeuwen'. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u ervoor zorgen dat de website een duidelijk beeld geeft van de praktijk, bijvoorbeeld door middel van goede foto's en teksten. U kunt zichtbaar worden door social media in te zetten. Door citaten te gebruiken in vacatureteksten maak je de teksten persoonlijk. Waar het om gaat is dat u buitenstaanders een inkijkje geeft in hoe het is om in uw praktijk te werken. Dit hoeft niet alleen online. Ook ouderwetse nieuwsbrieven, een gastles op een opleidingsinstituut of een open dag bij de praktijk zijn goede manieren om de identiteit van de praktijk uit te dragen.

4. Blijf 'echt'
Natuurlijk wilt u uw praktijk of een openstaande functie zo mooi mogelijk naar buiten brengen, maar let er hierbij op dat het écht blijft. Creëer geen onrealistische verwachtingen, want vroeg of laat komt de waarheid boven tafel. Als het beeld dat u geschetst heeft erg vertekend is, zal dat voor scheve gezichten kunnen zorgen of zelfs tot reputatieschade.

Hoe u ervoor zorgt dat het écht leuk is en leuk blijft voor medewerkers om bij u te werken? Daar komen we binnenkort op terug in deze reeks van blogs bij het onderdeel Employee Experience.

5. Geef aandacht
Niet alleen voor zittende, ook voor potentiële medewerkers geldt dat aandacht van groot belang is. De juiste dosis aandacht zorgt voor een gevoel van binding met uw praktijk. Hoe meer binding, hoe groter de kans dat er voor uw praktijk wordt gekozen, in plaats van voor één van die tig andere praktijk die dezelfde functie open hebben staan. Persoonlijke aandacht en net dat stukje extra tijdens het sollicitatieproces kan echt het verschil maken. Pak de telefoon in plaats van een mailtje te sturen, geef een rondleiding tijdens het sollicitatiegesprek en laat de sollicitant een dagdeel meelopen, inclusief lunchpauze of vrijdagmiddagborrel. 

Heeft u behoefte aan meer advies op het gebied van Employer Branding of wilt u gedeeltes uit handen geven? Neem dan contact op met Dental Care Professionals.

Dit is het tweede deel in de miniserie Krapte Op De Arbeidsmarkt. Deel 1, Werving & Selectie onder de loep, leest u hier terug. 

Auteur Katja Siegers | HR-adviseur
Publicatiedatum 23-4-2019 12:00
Contact
Herenstraat 43
1404 HC Bussum
Telefoon:    035 6959501
Email:          info@dentalcareprofessionals.nl

Volg ons

© Copyright 2019 Dental Care Professionals Contactgegevens
OTYS Recruiting Technology
Snel zoeken