(On)gewenste omgangsvormen in de praktijk

``Nee, bij ons komt dat niet voor...``

Een sociale en veilige werkplek draagt bij aan een betere sfeer binnen de praktijk, een betere kwaliteit van het werk en kan een positief effect hebben op de productiviteit van jouw werknemers. Daarom is het echt van  belang dat werkgevers én werknemers zich samen inzetten om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer te voorkomen en te bestrijden.
Volgens de Arbowet is ook iedere mondzorgpraktijk verplicht beleid te voeren inzake het tegengaan of beperken van psychosociale arbeidsbelasting (PSA), zowel gericht op preventie als op de afhandeling van klachten

Wat kan ik als praktijkhouder doen?

Het opstellen van een gedragscode biedt hierin vele mogelijkheden en voldoende voordelen om er mee aan de slag te gaan. Als praktijkhouder draag je ten eerste uit dat je het bestrijden van ongewenste omgangsvormen serieus neemt en dat ongewenst gedrag op geen enkele manier getolereerd wordt.

Een gedragscode (on)gewenste omgangsvormen beschrijft het gedrag dat in de praktijk als gewenst (de positieve benadering) of juist als ongewenst (de negatieve benadering) wordt gezien. Natuurlijk kan je ook in een gedragscode niet alle vormen van ongewenst gedrag exact definiëren, omdat het gaat om omgangsvormen die als ongewenst worden ervaren. Hoe diegene het gedrag beleeft, bepaalt dus of er sprake is van ongewenst gedrag.

Een vertrouwenspersoon in de praktijk

Als jouw werknemer last heeft van ongewenste omgangsvormen biedt een vertrouwenspersoon de eerste opvang en een luisterend oor. De vertrouwenspersoon behandelt alle hulpvragen in strikte vertrouwelijkheid. Iemand binnen jouw praktijk kan als vertrouwenspersoon worden aangewezen,  zorg er dan wel voor dat deze werknemer goed is opgeleid. Uiteraard kun je ook een extern vertrouwenspersoon zoals een HR-professional inschakelen.

Van ongewenste naar gewenste omgangsvormen in de praktijk

Een gedragscode kan naast een beschrijving van ongewenste omgangsvormen ook gewenste omgangsvormen beschrijven, dan wordt het een meeromvattende gedragscode, zoals een bedrijfscode. Hierin leg je vast hoe je verwacht dat jouw werknemers omgaan met collega’s, patiënten en eigendommen van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van sociale media, waarin je aangeeft dat wanneer je de sociale media-accounts gebruikt van de praktijk of jouw werknemer zich namens de praktijk uit, dat je als praktijk verwacht dat jouw werknemer het imago en de reputatie van de praktijk in bescherming neemt. Bijvoorbeeld: Respectvol, beleefd en geduldig te zijn en zo weinig mogelijk te spreken over zaken die zich buiten het expertisegebied bevinden.
Maar ook bijvoorbeeld vertrouwelijk omgaan met informatie over patiënten, het gebruik van mobiele telefoon et cetera.

Overtreding van de (gedrags)regels

Is een gedragscode rechtsgeldig?

Dat is op zich vrij eenvoudig. Als jouw werknemers formeel instemmen met de gedragsregels dan zijn ze ook rechtsgeldig. Dit doe je door werknemers te laten tekenen voor akkoord. Je kunt ook in een arbeids­overeenkomst verwijzen naar de gedragscode, eventueel als onderdeel van een personeelshandboek.

Bij overtreding van de gedragscode zal je sancties moeten opleggen want een gedragscode die niet wordt gehandhaafd zal niet lang serieus genomen worden. In sommige situaties moet nader onderzoek worden verricht om vast te stellen of een werknemer bepaald gedrag heeft vertoond. Je wilt handhavend kunnen optreden als jouw werknemer deze regels overtreedt. Dan is het belangrijk dat de werknemer weet of had moeten weten dat zijn vertoonde gedrag niet acceptabel is. Deze ‘kenbaarheid’ bij de werknemer kan op verschillende manieren aanwezig zijn:
• het gaat om gedrag waarvan duidelijk is dat het niet is toegestaan, bijvoorbeeld op grond van     maatschappelijke opvattingen.
• er is beleid (bv. gedragscode) waardoor de werknemer weet dat bepaald gedrag niet is toegestaan.
• de werknemer heeft al eerder een waarschuwing ontvangen voor soortgelijk gedrag

Hulp bij het opstellen van een gedragscode

Ik begon mijn blog met (on)gewenste omgangsvormen in de (tandarts)praktijk – ‘’Nee, bij ons komt dat niet voor’’ Misschien heb je na het lezen van dit  blog ook de noodzaak en voordelen gezien van het opstellen van een gedragscode. Wanneer je een gedragscode wil opstellen voor jouw praktijk dan kunnen onze HR-adviseurs je hier uiteraard bij helpen.  Bel gerust met Wendy Sol of  Valesca Nederlof: 035 – 69 59 501 of mail info@dcprofs.nl.

Auteur: Wendy Sol, HR-adviseur